Telegraph a multiply

4 8 2025 | Autor: Natálie Brádlerová | Foto: Vendula Burgrová

Telegraph spouští nový projekt multiply, který si klade za cíl představovat a nabízet limitované edice děl od současných umělkyň a umělců. Ve spolupráci se Sabinou Knetlovou vznikla úvodní řada projektu, která zahrnovala 25 kusů a zmizela během jediného dne – ano, opravdu. V multiplech budeme opět pokračovat znovu s dalšími umělci, a chystáme tak pro vás nové série, na které se můžete těšit. 

A proč jsme začali právě se Sabinou Knetlovou? Její tvorba nás zaujala nejen jejím silným uměleckým rukopisem, ale i osobitým přístupem k materiálům a tématům. 

Sabina Knetlová (*1996) je absolventkou Ateliéru sochařství pod vedením Jaroslava Koléška na Fakultě umění Ostravské univerzity. Její tvorba je charakteristická důrazem na materiál, především na beton, s nímž pracuje metodou vtlačování do sádrových forem. Syrový povrch betonových soch často doplňuje o prefabrikáty, objekty každodeního užití či přírodní materiály, a vytváří tak nová spojení v použitých prvcích. Typickým rysem jejího sochařského jazyka je minimalistické ztvárnění gest rukou, torz a figurálních fragmentů. Svou tvorbu představila na mnoha výstavách v Česku i zahraničí, například v Galerii výtvarného umění v Ostravě, Českém centru v Bruselu, Karpuchina Gallery v Praze, a také na kolektivní výstavě Přikázané uvolnění v Telegraph Gallery v roce 2020.

 

Právě tato výstava představila několik soch Sabiny Knetlové – betonové fragmenty rukou – reagující na téma výstavy, jež zkoumala napětí mezi tvůrčí svobodou a nutností „uvolnění“ či odevzdání se v procesu tvorby.

Sabina Knetlová, jakožto rezidenční umělkyně Telegraph Gallery během srpna 2023, představila několik svých děl také v rámci Open Studia. Rezidence se stala impulzem k další spolupráci v podobě instalace monumentální betonové figury, nesoucí název Spolu (jak vypadají naše oči?), která byla slavnostně odhalena na podzim 2024 u příležitosti 5. narozenin Telegraphu.

Po vzniku sochy, umístěné před budovu Telegraphu, spolupráce s umělkyní pokračovala i letos právě při vzniku multiplů s názvem Černé oko. Jednalo se o polychromované betonové hlavy, a ačkoliv se mohlo zdát, že sochy jsou téměř identické, každý zájemce si odnesl sochu zcela výjmečnou – ať už strukturou betonu či velikostí oka. Beton Sabina Knetlová vtláčí do sádrové formy, a po odlití onu formu úmyslně zničí. Takový proces dává každému kusu unikátní podobu i strukturu, a každé dílo je tak zcela originální.