Adéla Janská je česká figurativní malířka, která se ve své tvorbě věnuje především tématu ženské identity. Je absolventkou Akademie umění v Banské Bystrici, ale její umělecký vývoj je spjat především s domácím prostředím, poté s evropskou a světovou malbou.
Osamělé ženské postavy a portréty, často stylizované do podoby panenek s lesklou porcelánovou kůží jsou signifikantním motivem její tvorby. Tyto figury umisťuje do interiérů připomínajících domečky pro panenky – uzavřených, fragmentárních prostorů s náznaky domácího prostředí. To umocňuje kompoziční hra nábytku s různými materiály a texturami tkanin, či zdí. Výsledkem je atmosféra izolace, zastaveného času a určitého napětí mezi intimitou a odcizením. Ženy na jejích obrazech, často působící jako osobité hrdinky s neznámým příběhem, jsou někdy ponořené do vlastních činností, jindy navazují přímý oční kontakt s divákem. Jejich pohledy jsou často provokativní a smyslné, přičemž kombinují sílu a křehkost. Krása a dokonalost se na jejích plátnech mísí s rozpravou o ženství a o daných rolích a očekávání z jejich naplnění.
Adéla Janská, Naked as paper, 2024, Half Gallery New York
Janská čerpá inspiraci jak z estetiky porcelánových panenek, tak z literatury Milana Kundery a filozofie. Ve svých obrazech často pracuje s tématy pohledu, objektivizace a reprezentace ženského těla, což ji přibližuje k současným feministickým diskurzům. Její práce bývají interpretovány v kontextu teorií Johna Bergera a Laury Mulvey, které se zabývají mocí pohledu a genderovými vztahy v umění.
Adéla Janská, Metamorphosis, 2021, Wolfgang Gallery
Na fotografii od Sørena Dahlgaarda, na které je sběratelka umění Barbora Půlpánová se svým psem Hermanem, je vyobrazené dílo Janské ze série Bride z roku 2021. Tato série tematizuje ženskou identitu, tlak společnosti na ženy a otázky ženské role v současnosti. Janská zobrazuje ženy v situacích, které jsou na první pohled známé, ale zároveň zneklidňující a symbolické. Na obraze je žena se zvířetem, navazující silný oční kontakt s divákem.
Janská vystavovala v prestižnách galeriích v Evropě i v USA, například ve vídeňské galerii Koenig2, nebo také v Adrian Sutton Gallery v Paříži a v Half Gallery v New Yorku. V Telegraph Gallery již představila svá díla v roce 2020 v rámci výstavy Přikázané uvolnění s dalšími šesti umělci. Na konci tohoto roku bude v Telegraph Gallery součástí výstavy tří autorek spolu s polskou umělkyní Paulinou Ołowskou a anglickou umělkyní Caroline Walker.